Bloggen om ett rikare studentliv

  • Hem
  • /
  • Mat
  • /
  • Enkelt matlådetips – korv och böngryta

Enkelt matlådetips – korv och böngryta

En hungrig student är en dålig student. Det är mycket som ska täckas av en tajt studentbudget – kurslitteratur, kläder, musik, biobesök & en och annan utekväll. Men samtidigt är det viktigt med god och hälsosam mat så du kan prestera på topp.

En vanlig myt är att man måste välja mellan att maten ska vara god, billig eller hälsosam. Att lyckas kombinera dessa tre delar är inte alltid lätt, men det är långt från omöjligt! Vi har därför bestämt oss för att varje vecka dela med oss av ett avvåra favoritrecept som passar en stram budget, samtidigt som den är god och hälsosam. Maten passar även utmärkt att ta med till matlådan!

Korv- och böngryta

Ingredienser för 4 portioner:
  • 4 korvar (välj din favoritsort, exempelvis chorizo, kabanoss eller bratwurst)
  • 2 gula lökar
  • 4 morötter
  • 1 förp krossade tomater med smak av chili (à 500 g)
  • 2 burkar vita bönor i tomatsås (à 400 g)

Så här gör du:

  • Skär upp korven i smala bitar (ca 1 cm bred). Skala sedan löken och morötterna, skär sedan i bitar.
  • Koka korven, löken och morötterna i de krossade tomaterna under lock ca 10-15 min. Häll i de vita bönorna (med såsen!) och koka upp.
  • Servera med en god sallad!

Tips!

Har du en vegetarisk kost, eller vill undvika kött, kan du utesluta korven och tillsätta en extra burk med bönor.