Bloggen om ett rikare studentliv

  • Hem
  • /
  • Studentliv
  • /
  • Gästbloggare Linda Illerstam: STORHANDLA – för plånboken och beachformen!

Gästbloggare Linda Illerstam: STORHANDLA – för plånboken och beachformen!

Terminen är avslutad och för er som inte går sommarkurser innebär det en lite annorlunda vardag. Sommarjobb eller semester – oavsett vilket så ändras rutiner och tidsscheman.

Någonting jag aldrig ändrar på, oavsett hur mina dagar eller veckor ser ut, är mina matrutiner. Det går max 3 timmar mellan mina måltider och jag äter 6 gånger per dag. lindaillerstam_20160708_blogginlagg2_mat_laxMed måltider menar jag i regel 3 huvudmål och 3 något mindre mellanmål. Men det varierar beroende på hur långa mina arbetsdagar är/hur mycket jag har att göra, hur många träningspass jag har på en dag och hur nära jag ligger en tävling eller ett fotouppdrag. Då lägger jag upp kosten lite annorlunda och äter 6 st lika stora mål men med varierad mängd kolhydrater, fett och protein.

En väldigt vanlig fråga jag får är: VA?! Ska du äta IGEN?!
Det är med största sannolikhet en kombination av att en så pass liten kropp kan behöva så mycket mat och att modeller – vilket jag tycker är hemskt sorgligt och någonting jag vill vara med att ändra på – ofta äter väldigt lite. Här vill jag däremot vara tydlig med att säga att det absolut inte gäller alla och att det finns många modeller, inom olika kategorier, som tar väl hand om sina kroppar och håller sig i form med en balans i kost, träning och vila.

Jag vet att det finns tusentals dieter där ute och vi har alla olika kroppar och ämnesomsättning som svarar olika bra på olika metoder och knep, MEN – jag ställer mig mot allt som inte har med HÄLSA att göra. Jag tror på ett regelbundet matintag med blandade, näringsrika råvaror av olika slag i lagom mängd. (Med andra ord inget 5:2-ande i Lindas kostrådgivning…)

Observera att mängden förändras i takt med att du blir mer aktiv: tränar du mer, gör du av med mer energi och bygger dessutom mer muskelmassa som ”äter” energi, även när du sitter/ligger still! Något överdriver betyder det att om du har mycket muskler på kroppen, bränner du en del av fredagsmyset medan du sitter i soffan…

Men, hur ska man hinna med att äta hela tiden och blir det inte väldigt dyrt? Det är ju många som har svårt att hinna med eller ha råd med ens ”standardrutin” med frukost, lunch och middag! Visst är det lite tidskrävande och kräver en del planering, men slår jag ut både tiden jag lägger på att handla och laga mat och priset för råvarorna på en vecka eller en månad, så hamnar jag under många andra studenter. Så, vad har jag för knep?

1. Jag STORHANDLAR.
2. Jag gör STORKOK.
3. Jag tar med MATLÅDOR.

Jag har plockat ut ett studentkort från ICA banken och får på så sätt olika erbjudanden och rabatter. Dessutom finns, vilket jag som tränings- och hälsofreak älskar!! – ICA:s Hälsorabatt app. En app du laddar ned till telefonen och har igång när du är ute och går/springer som samlar in 0,5 % rabatt per kilometer. När du har full pott på 25 % använder du rabatten och sen börjar du om. Supersmart!

lindaillerstam_20160708_blogginlagg2_mat_gronsakerEtt annat sätt att få rabatt när du handlar är att storhandla. Köper du större paket finns ofta mängdrabatt och priset per produkt blir lägre. Man hamnar ofta i ”småhandlarfällan” som student, vilket blir väldigt dyrt. Men det kan vara svårt att komma runt med begränsad matpeng och förvaringsutrymme i skafferi, kyl och frys.

Här finns ett annat smart knep: handla tillsammans med andra studenter, vänner eller familj. Förutom att det blir roligare, så spar det in på tid, pengar och miljö. Åk tillsammans och handla, plocka på er storpack och dra nytta av mängdrabatter, sen delar ni upp varorna, splittar kvittot och swishar er del till den som betalat. Sen kan ni laga matlådor tillsammans om ni tycker det är trist att laga mat själva och förbereda veckans mat vid ett och samma tillfälle.

Jag lagar alltid 2 varianter av protein (kyckling, kött eller fisk) och har alltid tonfisk eller makrill i konserver hemma. Sen är det bara att variera matlådorna med olika kolhydrater, sallader och kryddor/sås. Då har man alltid bra mat med koll på näring och innehåll och  slipper blodsockerfall som gör en trött och illamående och som lurar en till att vilja stoppa i sig sådant som kroppen vet är snabb energi och som finns i godishyllan i närmsta kiosk eller snabbköp.

Det var allt från mig för den här gången, vi hörs här senare i sommar. / Linda Illerstam

Läs mer om studenten och träningsprofilen Linda Illerstam. Här är hennes förra blogginlägg. <3

lindaillerstam_20160708_blogginlagg2_fight