Bloggen om ett rikare studentliv

Håll liv i träningen – året om

Är du en av dem som går all in efter varje nyår och tränar jämt eller hänger på gymmet varje dag i januari månad? För att i februari upptäcka att träningen blir alltmer sporadisk… kanske en gång i veckan max. För att i mars inse att träningen är ett minne blott?! 

Kvar finns kanske bara några bleka bilder på ditt instagramkonto, som bevisar att du överhuvudtaget varit i träningstagen. Ok… du är inte ensam om problemet. Och det finns bot mot sviktande träningsmotivation. Här har vi samlat några tips till dig.

”Remember why you started”

kanske är det är inte alltid lika roligt att träna. Ibland känns det bara sjukt motigt och tråkigt. Då behöver du skifta perspektiv! Fokusera på målet och påminn dig själv om anledningarna till att du började träna. Då är det lättare att utmana sig själv och köra träningen även om det verkligen tar emot vissa dagar.

Vad var lockande med träningen i från första början? Var det för att få mer energi, bli starkare, få snygga muskler eller få bra kondition eller något annat?

Apollo erbjuder träningsresor med studentrabatt.

För dig som gillar att vara aktiv på loven, så finns många härliga träningsresor. Med Apollo t.ex. kan du åka på träningsresa med studentrabatt.

Påminn dig själv om hur bra du mår efter träning

Alla känner väl till och har upplevt positiva effekter av träning. Troligt är att du känner dig starkare fysiskt och mentalt och får mer energi. Du får också lättare att koncentrera dig på dina studier, eftersom minne och inlärning förbättras. Sömnen blir oftast skönare. Träning frigör också en massa må-bra-hormoner i kroppen som dopamin, serotonin och endorfiner. De påverkar bl.a. vårt humör och våra känslor positivt.

Lägg upp en enkel träningsplan

Innan du drar igång träningen – skriv ner en plan hur ofta du ska träna och vad du ska göra.

Om man istället gör det klassiska misstaget att gå ut för hårt – är det ofta för att upptäcka att man helt enkelt inte orkar med den stora förändringen och det tid och kraft det plötsligt tar från ens studenttillvaro. ”Hmm…jag skulle hinna och orka plugga också…” Lagom är många gånger bäst, även om det kan låta lite trist.

Om du däremot följer din plan och ökar träningen gradvis kommer du in i det på ett naturligt sätt plus att hela kroppen får vänja sig vid mjuk omställning.

Sätt upp delmål och ett slutmål med din träning. När du uppnått dina delmål – belöna dig själv!

Vad gör dig pepp?

  • Peppa och preppa med musik! Skaffa dig en favoritspellista på som du kör när du tränar. Om du drar igång musiken en stund innan du ska träna är hjärnan inställd på vad som komma ska och det är lättare att komma igång.
  • Vill du har träningssällskap? Kolla runt bland vänner eller bekanta om någon vill hänga på din träning. Om du inte hittar någon i din närhet, haka på någon träningsgrupp på Facebook eller kanske gruppträning på ett gym. Många gym har riktigt bra erbjudanden för studerande! Du kan t.ex. hitta studentrabatter på din ort genom att gå in på http://www.mecenat.se/studentrabatter/sport-och-traning kolla under rubriken Träning och sen fliken ”Nära dig”.

Inspireras mera

Nätet vimlar av bloggare och instagrammare att hämta tips och inspiration ifrån. Varför inte följa några sköna personer på Instagram?

@idawarg Ida Warg – personlig tränare och driver en av Sveriges större träningsbloggar samt har över 132 000 följare på Instagram. Blandad inspo på temat träning och kost.
@1paolo2 Paolo Roberto – upprör, inspirerar och engagerar på temat träning och kost.
@fitspooration Ellen Färnstöm – PT, entreprenör och bloggar om träning och har 176 000 följare på Instagram.
@philiplailani Philip Lailani – PT och driver en av Sveriges mest lästa manliga tränings- och livsstilsblogg.

Och sist men inte minst, kom ihåg att följa @mecenatse på Instagram. Japp, det är vi på Mecenat! Där hittar du tips för alla studenter och inom alla tänkbara ämnen: studenterbjudanden, tävlingar, nyheter, inspiration och massa skoj. Vi vill helt enkelt dela med oss av hur du får ett härligare och rikare studentliv.